Становище

Начало » Актове на СЕМ » Становище
02 Юли 2009

СТАНОВИЩЕ
НА СЪВЕТА ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ



ОТНОСНО: ПОДГОТВЯНАТА РЕВИЗИЯ
НА ДИРЕКТИВА 97/36/ЕС “ТЕЛЕВИЗИЯ БЕЗ ГРАНИЦИ”



След като разгледа Issues Paper for The Liverpool Audiovisual Conference: Rules applicable to Audiovisual Content Services, юли 2005 г.,
на основание чл. 32, ал. 2, във вр. с чл. 32, ал.1, т. 18 от ЗРТ
Съветът за електронни медии прие следното становище:


На 1 юни 2005 г. Европейската комисия утвърди "i2010: Европейско информационно общество 2010" - петгодишна стратегия за насърчаване на дигиталната икономика, икономическия растеж и заетостта в информационното общество и медийната индустрия.
"i2010" подчертава необходимостта от ревизия на Директива “Телевизия без граници” и актуализация на правилата, регулиращи аудиовизуалните медийни услуги. В доклад от 2003 г. Европейският парламент също изрази подкрепата си за ревизия на Директива TVWF. До края на 2005 г. Европейската комисия ще направи конкретни ревизиони предложения с цел актуализация и осъвременяване на правилата за аудиовизуалните медийни услуги.
Във връзка с така подготвяните изменения на Директивата и в контекста на Issues Paper for The Liverpool Audiovisual Conference: Rules applicable to Audiovisual Content Services, Съветът за електронни медии подкрепя избраните от Европейската комисия два основни приоритета при подготовката на измененията, а именно:
1. ревизия на Директива “Телевизия без граница”, целяща постигане на по-голяма гъвкавост в сферата на рекламата и актуализация на дефинициите в тази област;
2. установяване на максимално всеобхватна рамка, дефинираща и регламентираща всяка една форма на електронно излъчване на аудиовизуално съдържание.
СЕМ подкрепя позицията, че ревизионният процес следва да се ръководи от петте категории основни правила, визирани в документа:
1. протекция на малолетни и непълнолетни и защита на човешкото достойнство;
2. идентификация на комерсиалните съобщения;
3.основен минимум от задължения, обвързващи комерсиалните съобщения;
4. гарантирано право на отговор;
5. основна и коректна идентификация/ изисквания към заглавията/.
СЕМ също така приема, че няма всеобщи европейски стандарти за “благоприлично поведение” в публична среда, които биха позволили термините “порнография” или “безпричинното насилие” да бъдат дефинирани на европейско ниво.
СЕМ е съгласен с изказаното на конференцията в Ливърпул предложение определянето на тези термини да бъде оставено в компетенциите на самите държави-членки, но при условие, че този процес се реализира в сътрудничество и съгласуваност със Съвета на Европа.
Необходими са съвместни усилия за изграждането на една обща система за медийна регулация на европейско ниво. В този процес централно място заема именно Директива “Телевизия без граници” като основен елемент от политиката на ЕС в областта на аудиовизията. Ето защо всяка нейна ревизия е сериозна стъпка напред, въздействаща пряко върху бъдещата регулация на аудиовизуалните услуги в Европа.
СЕМ е съгласен, че:
- комерсиалните съобщения трябва да бъдат подчинени на
принципа за идентификация;
- скритото търговско съобщение трябва да остане
забранено;
- относно комерсиалните съобщения /особено свързаните с
алкохола, тютюна, както и рекламите, адресирани към малолетни и непълнолетни/ трябва да бъдат прилагани стриктни правила, свързани с тяхното качество: принципите, визирани в чл. 12 от Директивата “Телевизия без граници” следва да останат валидни и тук.
СЕМ приема, че в националното право и в практиката на държавите-членки е необходимо да се приведат в действие реални механизми, осигуряващи коректната реализация на правото на отговор.
СЕМ поддържа становището на европейските експерти, че на слушателите и зрителите трябва да им бъде осигурен свободен, пряк и постоянен достъп до всяка информация, свързана с идентификацията на доставчиците на аудио-визуални услуги. Зрителите трябва да имат възможност да идентифицират лесно и бързо страната на произхода на всяка една такава услуга.
СЕМ подкрепя идеята на европейските експерти, че е необходима специална регистрационна процедура за всеки доставчик на аудиовизуални услуги, който не е регистриран в ЕС, на който ще бъде осигурена възможност да кандидатства за регистрация в държава-членка. Така регистрираните доставчици ще могат да се възползват от принципа “страна на произхода”. От друга страна, нерегистрираните доставчици ще бъдат подложени на контрол и регулация от всяка страна-членка, в която техните услуги са достъпни.



Становището е прието на заседание на СЕМ на 12.09.2005 г.