Решение на СЕМ № 15-00-59 от 06.11.2003 г.

Начало » Актове на СЕМ » Решение на СЕМ № 15-00-59 от 06.11.2003 г.
24 Ноември 2003 Р Е Ш Е Н И Е


№ 15- 00- 59

гр.София,06.11.2003 г.





СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ на свои заседания, проведени на 03.11.2003 г. и на 06.11.2003 г. обсъди нарушения на Закона за радиото и телевизията в предаването “От телефон до микрофон”, излъчвано по програма “Ден” на “Юниън Телевижън” АД, като в съответствие с правомощията си по ЗРТ образува производство по издаване на административен акт: решение за заличаване на регистрацията на “Юниън Телевижън” АД.

За да постанови решението си, Съветът за електронни медии прие за установено следното:


І. От фактическа страна



Съветът обсъди и прие единодушно доклад от длъжностни лица (експерти) в отдел “Телевизионен мониторинг”.

Длъжностните лица са констатирали следното:


В три от изданията на предаването “От телефон до микрофон” на 13.10.2003г., на 20.10.2003 г., на 22.10.2003г. са установени нарушения на чл. 17, ал.2, изречение второ от ЗРТ (предавания, внушаващи национална, политическа и етническа нетърпимост);


В едно от изданията на 13.10.2003 г. е констатирано нарушение на чл. 17, ал.2, изречение първо във връзка с чл.10, ал.1, т.5 от ЗРТ (нарушение на принципите на чл. 10 от ЗРТ – внушаване на нетърпимост между гражданите).


В пет издания на 13.10.2003 г., 14.10.2003 г., 16.10.2003 г., 20.10.2003 г.,22.10.2003 г. са налице нарушения на чл. 79 от ЗРТ(използване на гласа и образа на водещия в реклама);


В три издания на 15.10.2003 г., 16.10.2003 г., 22.10.2003 г. е налице нарушение на чл. 84, ал.2 от ЗРТ (прекъсване на предаване преди да е изтекъл период от 20 минути от началото).

Тъй като производството е започнало по инициатива на административния орган, “Юниън Телевижън” АД е уведомено с писмо изх. № 08-02-433 от 03.11.2003 г.

От оператора са постъпили писмени обяснения с вп. № 08-02-223 от 05.11.2003 г., като в тях се твърди, че не са извършени нарушения и излагат подробни аргументи в тази връзка.


ІІ. От правна страна


В Конституцията на Република България са регламентирани подробно основните права на гражданите.

Разпоредбата на чл. 6 от Конституцията предвижда следното:

“Чл. 6. (1) Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права.

(2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние.”


Тези права на гражданите намират своето отражение в Закона за радиото и телевизията, като основни принципи за осъществяване на радио- и телевизионна дейност - чл.10, ал 1,т.5 и т. 6 от ЗРТ:

“5. недопускане на предавания, внушаващи нетърпимост между гражданите;

6. (изм. - ДВ, бр. 79 от 2000 г.) недопускане на предавания, които противоречат на добрите нрави, особено ако съдържат порнография, възхваляват или оневиняват жестокост или насилие или подбуждат към ненавист въз основа на расов, полов, религиозен или национален признак;”


С оглед ефективното спазване на посочените принципи в чл. 17 от ЗРТ е предвидена отговорност за радио- и телевизионните оператори за разпространяваните от тях програми:

“Чл. 17. (1) Радио- и телевизионните оператори носят отговорност за съдържанието на програмите, предоставени от тях за разпространение.

(2) Радио- и телевизионните оператори са длъжни да не допускат създаване или предоставяне за разпространение на предавания в нарушение на принципите на чл. 10 и предавания, внушаващи национална, политическа, етническа, религиозна и расова нетърпимост, възхваляващи или оневиняващи жестокост или насилие, или са насочени към увреждане на физическото, умственото и моралното развитие на малолетните и непълнолетните.”.

Съветът за електронни медии взе предвид и разпоредбата на чл. 7 от Европейската конвенция за трансгранична телевизия, която е част от вътрешното право на Република България:

“Член 7

Отговорности на предаващия

1. Всички елементи на програмните емисии, що се отнася до тяхното представяне и съдържание, трябва да уважават достойнството на човешката личност и основните права на другите.

В частност те не трябва:

а) да противоречат на добрите нрави и специално да съдържат порнография;

b) да възхваляват насилието или да подстрекават към расова ненавист.”


Всички посочени по-горе норми установяват изрична забрана за разпространяване на предавания, които ги нарушават, като същевременно им определят най-тежка степен на обществена опасност.

Проповядването или подбуждането към расова или национална вражда или омраза, или към расова дискриминация е престъпление по смисъла на чл. 162, ал. 1 от Наказателния кодес, за което се предвижда лишаване от свобода до три години и обществено порицание.

Заключенията в разгледания от Съвета за електронни медии доклад дават основание да се приеме, че са извършени нарушения на Закона за радиото и телевизията, отличаващи се с висока степен на обществена опасност. Операторът е допуснал създаване и разпространение на предаване в нарушение на принципите за осъществяване на радио- и телевизионна дейност, посочени в чл. 10, ал.1, т.5 от ЗРТ, както и в нарушение на разпоредбата на чл. 17, ал.2 от ЗРТ в частта “предавания, внушаващи национална и етническа нетърпимост.”

Нарушенията са извършени системно, по смисъла на т. 5 от § 1 на Допълнителната разпоредба на Закона за радиото и телевизията, тъй като са налице повече от три нарушения по една глава.

Всяко едно от тях е извършено грубо, по смисъла на т. 27 от § 1 на Допълнителната разпоредба на Закона за радиото и телевизията. Накърняват се добрите нрави, като се създават предпоставки за разклащане на установения в Република България модел на етническа търпимост между отделните й граждани.

В съответствие с разпоредбата на чл. 11, ал.1 от Закона за административното производство Съветът разгледа и обсъди фактите и обстоятелствата от значение за случая и обясненията на телевизионния оператор, като намира същите за неоснователни.

Съветът за електронни медии приема, че на основание чл. 16 от ЗАП следва да се допусне предварително изпълнение на решението. Евентуалното му обжалване пред съответния съд би отложило за неограничено време изпълнението на решението на СЕМ. Изводите в доклада недвусмислено налагат необходимостта от вземането на бързи мерки, свързани със запазване на етническия мир. Защитата на важни обществени интереси налага да се допусне предварителното изпълнение на административния акт.

Предвид изложеното и на основание чл. 32, ал. 1, т. 16 и т.10 във връзка с чл. 126а, ал.4 от ЗРТ, чл. 9, ал.4 от ЗРТ, чл. 16 от ЗАП Съветът за електронни медии


Р Е Ш И:



ЗАЛИЧАВА регистрацията на телевизионния оператор “Юниън телевижън” АД, разпространяващ по кабелен път и сателит програма “ДЕН”.


На основание чл. 9, ал. 4 от Закона за радиото и телевизията за грубо нарушение на разпоредбата на чл. 17, ал. 2 от Закона за радиото и телевизията ограничава за периода на произнасяне на комепентните съдебни органи препредаването на телезионни програми на телевизионния оператор “Юниън телевижън”.


На основание чл. 16 от Закона за административното производство допуска предварително изпълнение на т. 1 и т. 2 от настоящото решение.


На основание чл. 32, ал. 1, т. 10 от Закона за радиото и телевизията сезира Главна прокуратура на Република България за извършени деяния по смисъла на чл. 162, ал. 1 от Наказателния кодекс.


Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България чрез Съвета за електронни медии в 14-дневен срок от датата на съобщаването му.