Решение на СЕМ № 269 от 22.11.2007 г.

Начало » Актове на СЕМ » Решение на СЕМ № 269 от 22.11.2007 г.
22 Ноември 2007 Р Е Ш Е Н И Е

№ 269
гр. София, 22.11.2007г.



СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ на свои заседания, проведени на 08.11.2007 г. и 22.11.2007 г., прие и обсъди доклада на експертната комисия, назначена от председателя на СЕМ, със задача да извърши проверка на документите на допуснатите до участие кандидати за лицензия в открития с Решение на СЕМ № 62 / 20.03.2007 г. конкурс за осъществяване на радиодейност чрез използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване на територията на град Ахтопол, област Бургас, за честота 102.9 MHz.

СЕМ прие за установено от фактическа и правна страна следното:

След изтичане на определения в Решение № 62 / 20.03.2007 г. на СЕМ срок за подаване на заявленията за участие в конкурса –07.05.2007 г., в Съвета за електронни медии са постъпили 5 (пет) комплекта документи на кандидати за лицензия за радиодейност за съответната честота със следните входящи номера:
1. 029-42/07.05.2007г. – ,,Радикомпания Си. Джей” ООД;
2. 029-54/07.05.2007г. - ,,Фокус-нунти” ООД;
3. 029-61/07.05.2007г. - ,,Алфа радио” ООД;
4. 029-68/07.05.2007г. - ,,Метрорадио” ЕООД;
5. 029-76/07.05.2007г. – Сдружение ,,Гълъб”;
След проверка на подадените документи и след изтичане на срока по чл. 112, ал. 2 от ЗРТ, Съветът за електронни медии с Решение № 140 / 28.05.2007 г. е допуснал до участие в обявения конкурс следните кандидати:
1. ,,Радикомпания Си. Джей” ООД;
2. ,,Фокус-нунти” ООД;
3. ,,Алфа радио” ООД;
4. ,,Метрорадио” ЕООД;
5. Сдружение ,,Гълъб”;
Съгласно разпоредбата на чл. 116в, ал. 1 от ЗРТ и в съответствие с приетия от СЕМ Правилник за съставяне на експертни комисии по реда на чл. 116в, ал. 1 от ЗРТ, Съветът за електронни медии чрез жребий, проведен на 21.05.2007 г., определи председател и състав на експертна комисия за провеждане на конкурса.
След преценка на представените от кандидатите документи, имайки предвид конкурсните изисквания, разпоредбите на ЗРТ, Стратегията за развитие на радио- и телевизионната дейност чрез наземно радиоразпръскване, приетите от СЕМ методически указания и индивидуалните оценки на всеки член на комисията, експертната комисия е изготвила доклад за своята работа, който съдържа окончателните комплексни оценки на всички кандидати, допуснати до участие в конкурса.
На основание на конкурсните документи, представени от всеки един кандидат, тяхното съдържание и съответствието им с нормите на ЗРТ и изискванията, посочени в конкурсните книжа; на критериите по чл. 116а, ал. 3 т. 6 от ЗРТ; на доклада на експертната комисия, определена с решение №137/21.05.2007г.(изменено с решение №255/23.10.2007г. ) и назначена със Заповед № 71 / 21.05.2007 г. , изменена със Заповед №133/23.10.2007г. на председателя на СЕМ; както и на комплексната оценка за най-пълно удовлетворяване на конкурсните изисквания, формирана от:

– аргументираното представяне на мотивите за избора на заявения радиоформат и от степента на защитата на заявените цел, предназначение и очаквани резултати от реализацията на проекта в региона на гр.Ахтопол;
– съобразяването на избрания радиоформат със структурата и състава на регионалната аудитория в зоната на обслужване с цел обхващането на преобладаващ сегмент от нея;
– степента на насоченост на медийната комуникация – като структура и съдържание на радиопрограмата, към възможно най-широка регионална аудитория;
– заявените перспективни възможности за задоволяване на очакванията и потребностите на слушателите от гр. Ахтопол като ползватели на услугата и поетите от кандидата програмни ангажименти за развитието на радиопрограмата;
– ефективността на представената организационно-творческа структура и плана за програмното осигуряване и реализацията на програмата, съобразно спецификата на избрания радиоформат;
– степента на професионалната аргументация, защитата и представянето на програмния проект, концепция, профил и схема на програмата;
– финансовата стабилност на кандидата;
– представения финансов план за развитие на радиопрограмата;
– представения бизнес план за осъществяване на дейността, поетите ангажименти за финансови инвестиции: за стартирането на радиопрограмата, в близкосрочна и средносрочна перспектива за финансовото осигуряване на развитието на услугата;
– заявените намерения за усвояване на пазарни дялове от реклама в регионалния пазар;
– качеството и професионалните стандарти за производството и осигуряването на радиопрограмата, представени в технологичния проект;
– качеството и професионалните стандарти, представени в предварителен технически проект за използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване;
– опита в осъществяването на радиодейност;
и на основание чл. 116в, ал. 2 от ЗРТ във връзка с чл. 32, ал. 1, т. 9, 14 и 15 от ЗРТ, СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ

РЕШИ:

І. КЛАСИРА кандидатите за лицензия, участвали в открития с Решение на СЕМ № 62 / 20.03.2007 г. конкурс за осъществяване на радиодейност чрез използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване на територията на град Ахтопол, област Бургас за честота 102.9 MHz в следния ред:
1. “МЕТРОРАДИО” ЕООД;
2. “АЛФА РАДИО” ООД;
3. “ФОКУС-НУНТИ”ООД
4. “РАДИОКОМПАНИЯ СИ.ДЖЕЙ” ООД
5. СДРУЖЕНИЕ ,,ГЪЛЪБ”

При класирането на кандидатите, Съветът за електронни медии, в съответствие с разпоредбите на чл. 20, ал. 2 и чл 36, т. 5 на Закона за радиото и телевизията, се ръководеше и от интересите на обществото и защитата на интересите на слушателите с цел осигуряване възможност за ползвателите на радиоуслуги в зоната на обслужване да получат достъп до разнообразни радиоформати и програми. В тази връзка СЕМ взе предвид и мотивите за свое решение № 62/20.03.2007г., конкретно: слушателската аудитория да получи достъп до нови и разнообразни радиопрограми и качествени радиоуслуги, както и радиочестотния спектър в зоната на обслужвене да бъде ефективно използван.

За класирането на “МЕТРОРАДИО” ЕООД на първо място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Програмната концепция за БГ радио е особено подходяща за град Ахтопол, в който има покритие на много чужди радиостанции. Уникалността на тази концепция е в това, че тя е предназначена само за българска музика, което засилва националното звучене и присъствие в този граничен град.
Българската музика е основен носещ панел на програмата, което усилва националния и характер и прави нейното присъствие в гр. Ахтохпол особено ценно и полезно.
Стартът на програмата се предвижда до 1 месец след получаване на лицензията, достигане на 50 % на програмните намерения в срок до 3 месеца, а в пълен обем не е посочено. Местните новини са 10 % от новините, актуалните предавания с регионална тематика са 15 %. Програмната концепция не е съвсем адаптирана към нуждите и проблемите на региона, нейният местен характер не е ясно изразен.
Организационно-творческият план е отлично разработен, ясна и добре композирана структура, отлична визия относно редакционния статут и професионалната квалификация на служителите. Представени са правилник за вътрешния трудов ред и правила за защита правата на потребителите.
Финансовият план е добре разработен, дружеството е финансово стабилно, но не е ясен размера на инвестицията за старта на новата програма. Дават се само приходите и разходите и предимно рекламните постъпления.
Идейно-техническият проект е разработен според изискванията на Наредбата на служба радиоразпръскване.
Метрорадио има успешен опит в създаването и разпространението на радиопрограми. БГ радио е успешен проект в българската радиосреда, за което говорят и високите рейтинги на програмата, отразени в различни социологически изсладвания.
Метрорадио има опит и като продуцент на радиопредавания, както и многобройни награди от различни фестивали.

За класирането на “АЛФА РАДИО” ООД на второ място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Програмната концепция на Алфа Радио-Юг е отлично подготвена и тя впечатлява с оригинални идеи и програмни решения. Основните програмни идеи се формулират след внимателен анализ на региона, което обхваща общините гр. Царево и Малко Търново – по отношение на неговата територия, население, поминък и медийна картина. Програмната идея, заложена чрез уникалния формат за три тематични сектора по 20 мин. за всеки час с музикални произведения от един и същ вид, жанр, националност, не е нова. С този оригинален формат Алфа спечели лицензии в предишните конкурси за градовете Ямбол, Габрово и Монтана. Този формат се допълва и от половин часови разговорни модули, които основно ще разглеждат някои днешни теми и проблеми. Впечатлява и програмното решение за разделяне на схемата, условно на зимна и лятна, като зимната ще бъде силно обърната към проблемите на гр. Ахтопол и региона, а лятната ще се специализира в областта на туризма и проблемите на гостуващите туристи през лятото и ранните месеци на есента. Програмната концепция има подчертано местна насоченост – редица предавания са пряко адресирани към града и региона . Тя има и подчертано българско звучене – повече от 40 % от цялата музика ще е българска, а европейската музика ще заема 70 % от общата музика. Програмата ще стартира в рамките на 3 месеца, а след 5 месеца тя ще достигне своя пълен обем. Програмната схема и решения впечатлявагт с качество и оригиналност.
Много добре е разработена и структурата на радиодейността, както и професионалната квалификация на служителите. По отношение на редакционния статут не са представени разработени превалници за вътрешния ред и организацията на работата, рекламната дейност и други , което е недостатък на проекта – цитира се Етичен кодекс на българските медии, но не се поставя специален акцент върху някои етични и нравствени норми, които трябва да се спазват, както и необходимостта от специални мерки в радиопредаванията в защита на децата и непълнолетните.
Финансовият и технологичният план отговарят на конкурсните критерии.
Кандидатът Алфа радио има опит в създаването на радиопрграма и като продуцент на радиопредавания.

За класирането на “ФОКУС НУНТИ”ООД на трето място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Много добре разработена програмна концепция, която има музикално-информационна насоченост – hot ac news. Програмната концепция е разработена върху основата на анализ на региона като демографски и културен профил. Музиката ще съставлява две трети от програмата като се предвижда букет от разнообразни стилове и жанрове като денс, поп, автентичен фолклор, джаз, биг бенд, суинг, диско, фънк и др., които приблизително равномерно се разпределят в програмната решетка от понеделник до неделя. 60% от общото програмно време , отделено за музика и предназначено за български песни, които трябва да осигурят чуваемост в пограничния район и да неутрализират разпространението на чужди радиостанции в този регион, което е в голям обществен интерес. Програмата дава голям превес на новините, които ще заемат 12,5 % от дневното програмно време или 180 минути, разпределени в 38 новинарски емисии. Регионалните новини ще заемат 40% от дневното програмно време, 4 % ще бъдат международните новини и 4 % спортни новини. Като се има предвид възможностите и ресурса, с който разполага Агенция ,,Фокус “ и нейната вече изградена мрежа от 16 радиопрограми, новинарската част от програмите ще има нужното качество и регионален профил. Предвидени са предавания с местна насоченост, в които ще се обсъждат злободневни проблеми на всекидневието. Кандидатът има сключен договор с ,,Музикаутор”, той предвижда до края на месец юли 2007г. да реализира 50 % от заявените програмни намерения, а до първи октомври да реализира 100% от заявените програмни намерения. Програмната част се отличава с разнообразие от музикални стилове, автентичен фолклор от странджанския край, актуална местна публицистика , и разбира се много новинарски емисии.
Структурата на радиодейността е представена много добре, аргументирана е организацията на дейността и професионалната квалификация на служителите. Има само един правилник за вътрешния ред. Не е отделено специално внимание на основните принципи в радиодейността, отнасящи се до чистотата на българския език, някои етични норми на поведение и други.
Финансовият план показва, че дружеството е стабилно и ще вложи в бизнес проекта 125 хил. лв собствени капитали. Финансовият план е реалистичен.
Идейно-технологичният план е без забележки и е в съответствие с изискванията на КРС .
Фокус- нунти има необходимия опит в радиодейността като създател и разпространител на радиопрограми и като продуцент. Кандидатът има и друг медиен опит, отнасящ се да развитието на информационна агенция ,,Фокус”.

За класирането на “РАДИОКОМПАНИЯ СИ. ДЖЕЙ” ООД на четвърто място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Програмната концепция е разработена много професионално. Радио Енджой е със специализиран профил за съвременни хитове (CHR), който е адресиран предимно към най-младите слушатели във възрастта от 14 до 25 години. Програмата заявява повишени програмни ангажименти към 8 позиции между които са новините и актуалните предавания с регионална насоченост, образователните и културните предавания, младежките предавания и предаванията за хора в неравностойно положение. В концепцията широко се представят различните музикални стилове, които са особено популярни сред най-младите: соул, фънк, фих-хоп, рап, рок – модерен, а също и младежки суб култури като диско, техно, кибер, интернет, екстремни спортове на свободното време, хип-хоп и други, което приобщава слушателите на тази програма към съвременните тенденции в модерната радиокомуникация в световен мащаб.
Структурата и организацията на дейността е отлично разработена , ясно проличава натрупания опит в организацията и управлението на радиопрограма. Представени са и няколко правилници – за вътрешния трудов ред за рекламата, а също и правилата за производствената дейност.
Финансовият план е много добре разработен що се отнася до прозрачността на инвестициите, финансовата стабилност на дружеството и предвидената сума от 529 хил. лв като инвестиции за 5 годишен период.
Технологичният план е без забележки.
Радиокомпания Си. Джей има достатъчен опит в създаването на радиопрограма и като радиопродуцент, тя има и друг медиен опит – в организацията на концерти у нас на наши и чужди изпълнители. Компанията е носител на много награди.
Радиокомпания Си. Джей има едно наказателно постановление, издадено от СЕМ за установено нарушение на Закона за здравето, което е влязло в сила.

За класирането на СДРУЖЕНИЕ “ГЪЛЪБ” на пето място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Радио Сион е обществен оператор, чиято тематика ще се реализира в две направления: гражданска програмна съставка (52.6%) и църковна програма съставка (43.8%), която на свой ред се разделя на 3 направления – катехизационно, теологично и литургично. Музиката, която радио Сион ще излъчва ще бъде законна, класическа, българска и друга съвременна музика. Музиката ще заема 63 % от дневното програмно време, като църковната музика ще е 30.9%, съвременна музика 26.7 %, класическата – 24.8% и народна музика – 17.6 %. Програмата е строго специализирана, тя не изглежда особено разнообразна, тъй като нейната църковна програмна съставка я прави твърде еднообразна.
Организацията и структурата на дейността е представена на задоволително равнище. Представени са правилници, които се отнасят предимно до вътрешния ред, отсъстват принципите на радиодейността, свързани с чистотата на българския език, някои етични и нравствени норми.
Финансовият план е представен на задоволително ниво. Радиото ще стартира с голям банков кредит от 150 хил. лв. То има и някои дарения, както и собствени средства от 44 хил. лв. Финансовият план не изглежда убедителен.
В идейно - техническия проект е сгрешена точката на излъчвана от зададената в конкурсната процедура.
Опитът в радиодейността се изразява в дейността на радио Сион в интернет и комплектоването в манастира на радиостудио.


ІІ. ДА ИЗДАДЕ ЛИЦЕНЗИЯ за осъществяване на радиодейност чрез използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване на територията на град Ахтопол, област Бургас, за честота 102.9 MHz, на “МЕТРОРАДИО” ЕООД, регистрирано по ф.д. № 4738/1999г., Софийски градски съд, със седалище и адрес на управление гр.София, ул. “Бенковски” №4 а, Ид. № 121887866, представлявано от Николай Георгиев Янчовичин - управител, за програма с наименование ,,БГ РАДИО” и срок на действие на лицензията 15 (петнадесет) години.

ІІІ. КОМИСИЯТА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА СЪОБЩЕНИЯТА ДА ИЗДАДЕ разрешение за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс за осъществяване на електронни съобщения чрез налични и/или нови електронни съобщителни мрежи за наземно аналогово радиоразпръскване на територията на град Ахтопол, област Бургас, за честота 102.9 MHz, на“МЕТРОРАДИО” ЕООД, регистрирано по ф.д. № 4738 /1999.г., Софийски градски съд, със седалище и адрес на управление гр.София, ул. “Бенковски” №4 а, Ид. №121887866, представлявано от Николай Георгиев Янчовичин.

Решението да бъде връчено на всеки от кандидатите за лицензия, допуснати до участие в конкурса.
В 3-дневен срок от влизане в сила на решението, същото да се изпрати на Комисията за регулиране на съобщенията.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд чрез Съвета за електронни медии в 14-дневен срок от узнаването му.



Мария Стефанова

Председател на СЕМ