Решение № 279 от 13.12.2007 г.

Начало » Актове на СЕМ » Решение № 279 от 13.12.2007 г.
21 Декември 2007 Р Е Ш Е Н И Е

№ 279
гр. София, 13.12.2007 г.


СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ на свои заседания, проведени на 04.12.2007 г. и 13.12.2007 г., изясни фактите и обстоятелствата от значение за издаване на настоящия акт и прие и обсъди доклада на експертната комисия, назначена от председателя на СЕМ, със задача да извърши проверка на документите на допуснатите до участие кандидати за лицензия в открития с Решение на СЕМ № 67/ 20.03.2007 г. конкурс за осъществяване на радиодейност чрез използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване на територията на град Айтос, област Бургас, за честота 91.6 MHz.

СЕМ прие за установено от фактическа и правна страна следното:

След изтичане на определения в Решение № 67 / 20.03.2007 г. на СЕМ срок за подаване на заявленията за участие в конкурса – 07.05.2007 г., в Съвета за електронни медии са постъпили 8 (осем) комплекта документи на кандидати за лицензия за радиодейност за съответната честота със следните входящи номера:
1. 029-35 / 04.05.2007 г. – Бургаски свободен университет;
2. 029-36 / 07.05.2007 г. – “Гларус Р” ООД;
3. 029-45 / 07.05.2007 г. – “Черноморски фар” АД;
4. 029-48 / 07.05.2007 г. – Фондация “Радио Нова Европа”;
5. 029-50 / 07.05.2007 г. – “Радио Сити” ООД;
6. 029-60 / 07.05.2007 г. – “Алфа радио” ООД;
7. 029-71 / 07.05.2007 г. – “Метрорадио” ООД;
8. 029-75 /07.05.2007 г. – Сдружение “Гълъб”.

След проверка на подадените документи и след изтичане на срока по чл. 112, ал. 2 от ЗРТ, Съветът за електронни медии с Решение № 144 / 28.05.2007 г. е допуснал до участие в обявения конкурс следните кандидати:
1. Бургаски свободен университет;
2. “Гларус Р” ООД;
3. Фондация “Радио Нова Европа”;
4. “Радио Сити” ООД;
5. “Алфа радио” ООД;
6. “Метрорадио” ООД
7. Сдружение “Гълъб”;

Кандидатът “Черноморски фар” АД не е допуснат до участие в конкурса поради наличие на обстоятелства по чл. 105, ал. 4, т. 7 от ЗРТ.

Съгласно разпоредбата на чл. 116в, ал. 1 от ЗРТ и в съответствие с приетия от СЕМ Правилник за съставяне на експертни комисии по реда на чл. 116в, ал. 1 от ЗРТ, Съветът за електронни медии чрез жребий, проведен на 21.05.2007 г., определи председател и състав на експертна комисия за провеждане на конкурса.
След преценка на представените от кандидатите документи, имайки предвид конкурсните изисквания, разпоредбите на ЗРТ, Стратегията за развитие на радио- и телевизионната дейност чрез наземно радиоразпръскване, приетите от СЕМ методически указания и индивидуалните оценки на всеки член на комисията, експертната комисия е изготвила доклад за своята работа, който съдържа окончателните комплексни оценки на всички кандидати, допуснати до участие в конкурса.
На основание на конкурсните документи, представени от всеки един кандидат, тяхното съдържание и съответствието им с нормите на ЗРТ и изискванията, посочени в конкурсните книжа; на критериите по чл. 116а, ал. 3 т. 6 от ЗРТ; на доклада на експертната комисия, определена с Решение № 137/21.05.2007г., изменено с Решение № 255/23.10.2007 г., назначена със Заповед № 75 / 21.05.2007 г., изменена със Заповед № 95/12.06.2007г . и Заповед № 134/23.10.2007 г., на председателя на СЕМ, който отразява:
– аргументираното представяне на мотивите за избора на заявения радиоформат и от степента на защитата на заявените цел, предназначение и очаквани резултати от реализацията на проекта в региона на гр. Айтос;
– съобразяването на избрания радиоформат със структурата и състава на регионалната аудитория в зоната на обслужване с цел обхващането на преобладаващ сегмент от нея;
– степента на насоченост на медийната комуникация – като структура и съдържание на радиопрограмата, към възможно най-широка регионална аудитория;
– заявените перспективни възможностите за задоволяване на очакванията и потребностите на слушателите от гр. Айтос като ползватели на услугата и поетите от кандидата програмни ангажименти за развитието на радиопрограмата;
– ефективността на представената организационно-творческа структура и плана за програмното осигуряване и реализацията на програмата, съобразно спецификата на избрания радиоформат;
– степента на професионалната аргументация, защитата и представянето на програмния проект, концепция, профил и схема на програмата;
– финансовата стабилност на кандидата;
– представения финансов план за развитие на радиопрограмата;
– представения бизнес план за осъществяване на дейността, поетите ангажименти за финансови инвестиции: за стартирането на радиопрограмата, в близкосрочна и средносрочна перспектива за финансовото осигуряване на развитието на услугата;
– заявените намерения за усвояване на пазарни дялове от реклама в регионалния пазар;
– качеството и професионалните стандарти за производството и осигуряването на радиопрограмата, представени в технологичния проект;
– качеството и професионалните стандарти, представени в предварителен технически проект за използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване;
– опита в осъществяването на радиодейност;
и на основание чл. 116в, ал. 2 от ЗРТ във връзка с чл. 32, ал. 1, т. 9, 14 и 15 от ЗРТ, СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ
РЕШИ:
І. КЛАСИРА кандидатите за лицензия, участвали в открития с Решение на СЕМ № 67/20.03.2007 г. конкурс за осъществяване на радиодейност чрез използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване на територията на град Айтос, област Бургас за честота 91.6 МНz в следния ред:
1. “Гларус Р” ООД
2. “Метрорадио” ЕООД;
3. “Алфа Радио” ООД;
4 . “Радио Сити” ООД;
5. Фондация “Радио Нова Европа”;
6. Сдружение “Гълъб”;
7. Бургаски свободен университет.
При класирането на кандидатите, Съветът за електронни медии, в съответствие с разпоредбите на чл. 20, ал. 2 и чл 36, т. 5 на Закона за радиото и телевизията, се ръководеше и от интересите на обществото и защитата на интересите на слушателите с цел осигуряване възможност за ползвателите на радиоуслуги в зоната на обслужване да получат достъп до разнообразни радиоформати и програми. В тази връзка СЕМ взе предвид и мотивите за свое решение № 67/20.03.2007 г., конкретно: слушателската аудитория да получи достъп до нови и разнообразни радиопрограми и качествени радиоуслуги, както и радиочестотния спектър в зоната на обслужвене да бъде ефективно използван.
За класирането на “Гларус Р” ООД на първо място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Професионално разработен програмен проект, разнообразяващ радио средата с един напълно нов “фолк” формат. Макар целевата група да е активната част от хората между 25 – 60 години, съдържанието на програмата е насочено към широката потенциална аудитория. Концепцията предвижда 4% от дневното програмно време да е посветено на новини, от които 70% да са с регионална тематика. Седмичното програмно време е разпределено, както следва: актуални предавания – 5%, от които 70% с регионална тематика; предаванията, посветени на културата, се предвижда да са 1 % от седмичното програмно време, образователните – 1 % от седмичното програмно време, младежките и детските предавания – 2 % от седмичното програмно време, развлекателните предавания. Декларира се една сериозна местна насоченост към всичко значимо случващо се в региона. Досегашното радио “Гларус” е и единственият член от България на Международната асоциация на местните радиостанции. В програмната схема са включени обособени прозорци за местни новини, информация, тематични предавания, както и реклама от регионално значение. Музикалната линия е съставена основно от българска народна музика, стари градски песни, балканска и европейска музика. Новаторството в посока на интерактивна комуникация с аудиторията чрез Интернет. Финансовото осигуряване разчита предимно и основно на собствени средства. Дългогодишен утвърден опит в радиодейността.
Организационно-творческият план е разработен отлично. Представена е подробна структура на радиостанцията, длъжностни характеристики на служителите, Правилник за устройството, дейността и вътрешния ред на медията, Правилник за работа на журналистите, Правилник за работа на техническия екип и Оценка на професионалния риск на работещите в радиото. Технологичната обезпеченост на проекта е много добра.

За класирането на “Метрорадио” ЕООД на второ място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Динамичните модули и кратките новини са водещи в програмната концепция на Метрорадио. Именно в тази посока е и досегашния опит в създаването и разпространението на радиопрограма. Българската музика е основен панел от програмата. Това подчертава нейния национален характер, но в същото време не приобщава програмната концепция към регионалните проблеми и не извежда приоритетно нейния местен характер. Видно е непознаване на регионалната проблематика и очаквания на местната аудитория. За местни новини се отделя едва 10 на сто от общия обем на новините. Слабата местна насоченост личи и от процента на други актуални предавания. Организационно-творческият план е разработен и структуриран добре. Финансовият план е добре разработен и показва финансова стабилност, но рекламните постъпления не биха могли да покажат ясно инвестициите за старта на новата програма. Технологичният план е в съответствие с конкурсните изисквания.

За класирането на “Алфа Радио” ООД на трето място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Програмната концепция е добре разработена. Отличава се със сполучливи основни програмни идеи. Музикално развлекателната програма обърната към младежката аудитория, но радиото не е само за летния сезон, а демографските данни за региона показват, че радиото сякаш само ограничава слушателската си аудитория. Структурата на радиодейността е разработена добре, както и грижата за професионалната квалификация на служителите. Във връзка с редакционния статут като пропуск на проекта може да се отбележи липсата на правилници за вътрешния ред и организацията на работата, рекламната дейност и други документи. Финансовият план е балансиран и реален. Макар и с известни неясноти, технологичният план е защитен съобразно изискванията на конкурсната документация.

За класирането на “Радио Сити” ООД на четвърто място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Добре разработена програмна концепция, която е адаптирана към конкретните потребности на местната слушателска аудитория. Тя е развлекателно-музикална със засилено информационно присъствие. Форматът на програмата е CHR – хит радио, чиято целева аудитория се движи в твърде широки граници – от 15 до 35 г. Музиката и новините са основни модули на радиопрограмата. Три минутните новинарски емисии, които на ден ще достигат до 40 мин. излъчвани от местно студио. Организационно-творческият план е добре структуриран и отговарящ на необходимите конкурсни изисквания. Финансовият план също е добър и личи, че дружеството има финансова стабилност.

За класирането на Фондация “Радио Нова Европа” на пето място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Добре разработен програмен проект на местно радио с политематичен профил. Професионалната амбиция на екипа на радиото е да предложи една местна радиостанция, която да се хареса от максимално голям брой слушатели. Тематичната доминанта на програмата са всекидневието на хората в съчетание с уникалността на местната култура и ежедневие. Музикалната линия на радиото е ориентирана предимно към аудиторията от възрастни хора. Акцент в програмната дейност на радиото са ежедневните информационни емисии. Финансовият план включва стремежа да са поддържа стабилен финансов баланс.

За класирането на Сдружение “Гълъб” на шесто място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Радиото е обществен оператор, с достойната идея да бъде първото у нас християнско радио. Реализацията тематично ще се осъществява в две посоки: гражданска и църковна програмна част, която от своя страна се разделя на три направления – катехизационно, теологично и литургично. Строго специализирана програма, която трудно би се утвърдила сред местната аудитория. Липсва разнообразие. Отсъстват предавания от местен характер, което е особено важно за радио в пограничен район на страната. Музиката, която радиото ще излъчва ще бъде предимно църковна, което неминуемо ще редуцира слушателската аудитория. Организацията и структурата е представена на задоволително равнище. Финансовият план е представен на приемливо ниво, но не е убедителен. В идейно техническия проект има някои пропуски, разминаващи се с изискванията в конкурсната процедура. Досегашният опит се ограничава със старта на радио Сион в интернет. Комплектоването в манастира на радиостудиото е на сериозно техническо равнище.

За класирането на Бургаски свободен университет на седмо място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
Идеята за създаване на радио, където студентите биха имали възможността да натрупат опит и професионално да се усъвършенстват трябва да се оцени по достойнство. Не личи предишен сериозен опит в създаването на радиопрограми, но документите са изготвени грамотно и аргументирано. Целево аудиторията е ориентирана предимно към Бургас и то предимно към студентите. Местната насоченост е твърде ограничена към жителите на Айтос. Организационната структура е стегната и редуцирана до ангажирането на малоброен, но гъвкав персонал. Добър финансов план с обезпечаване на проекта.

ІІ. ДА ИЗДАДЕ ЛИЦЕНЗИЯ за осъществяване на радиодейност чрез използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване на територията на град Айтос, област Бургас, за честота 91.6 MHz, на “ГЛАРУС Р” ООД, регистрирано по ф.д. № 4102/1992 г., Бургаски окръжен съд, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, жк “Изгрев” бл. 43, вх.3 Ид № 040709575, представлявано от Красимир Стоянов Димитров, за програма с наименование “ФОЛК РАДИО” и срок на действие на лицензията 15 (петнадесет) години.

ІІІ. КОМИСИЯТА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА СЪОБЩЕНИЯТА ДА ИЗДАДЕ разрешение за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс за осъществяване на електронни съобщения чрез налични и/или нови електронни съобщителни мрежи за наземно аналогово радиоразпръскване на територията на град Айтос, област Бургас, за честота 91.6, на “ГЛАРУС Р” ООД, регистрирано по ф.д. № 4102/1992 г., Бургаски окръжен съд, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, жк “Изгрев” бл. 43, вх.3 Ид № 040709575, представлявано от Красимир Стоянов Димитров, за програма с наименование “ФОЛК РАДИО”.

Решението да бъде връчено на всеки от кандидатите за лицензия, допуснати до участие в конкурса.
В 3-дневен срок от влизане в сила на решението, същото да се изпрати на Комисията за регулиране на съобщенията.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд чрез Съвета за електронни медии в 14-дневен срок от узнаването му.




МАРИЯ СТЕФАНОВА

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СЕМ