Решение на СЕМ № 285 от 13.12.2007 г.

Начало » Актове на СЕМ » Решение на СЕМ № 285 от 13.12.2007 г.
21 Декември 2007 Р Е Ш Е Н И Е

№ 285
гр. София, 13.12.2007 г.


СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ на свои заседания, проведени на 04.12.2007 г. и 13.12.2007 г. изясни фактите и обстоятелствата от значение за издаване на настоящия акт и прие и обсъди доклада на експертната комисия, назначена от председателя на СЕМ, със задача да извърши проверка на документите на допуснатите до участие кандидати за лицензия в открития с Решение на СЕМ № 75 / 20.03.2007 г. конкурс за осъществяване на радиодейност чрез използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване на територията на град Самоков,област София за честота 99.4 MHz.

СЕМ прие за установено от фактическа и правна страна следното:

След изтичане на определения в Решение № 75 / 20.03.2007 г. на СЕМ срок за подаване на заявленията за участие в конкурса – 14.05.2007 г., в Съвета за електронни медии са постъпили 5 (пет) комплекта документи на кандидати за лицензия за радиодейност за съответната честота със следните входящи номера:
1. 029-97/14.05.2007г. - ,,Фокус Нунти” ООД
2. 029-100/14.05.2007г. - ,,Радио Сити” ООД
3. 029-104/14.05.2007г. – Фондация ,,Радио Нова Европа”
4. 029-112/14.05.2007г. - ,,Алфа радио” ООД
5. 029-122/14.05.2007г. - ,,Метрорадио” ЕООД
След проверка на подадените документи и след изтичане на срока по чл. 112, ал. 2 от ЗРТ, Съветът за електронни медии с Решение № 160 / 12.06.2007 г. е допуснал до участие в обявения конкурс следните кандидати:

1. “Радио Сити” ООД
2. Фондация ,,Радио Нова Европа”
3. ,,Алфа радио” ООД
4. ,,Метрорадио” ЕООД

Не допуска до участие и оставя без разглеждане документите на кандидата,”Фокус Нунти” ООД.
С последващо свое решение №168/14.06.2007г. СЕМ изменя гореописаното решение № 160 / 12.06.2007 г. като допуска кандидата ,,Фокус Нунти” ООД.
СЕМ обсъди постъпила след вземането на Решението за допускане на операторите до настоящия конкурс информация за наличие на обстоятелства по чл. 105, ал. 4, т. 7 от ЗРТ относно един от допуснатите кандидати за лицензия. На 17.09.2007 г. в СЕМ постъпва писмо от кандидата за лицензия “ФОКУС-НУНТИ”ООД с входящ на СЕМ № 027-132-05/17.09.2007 г., с което са предоставени удостоверения за актуални състояния на няколко търговски дружества, съдружник в които е Красимир Узунов, който е съдружник и в юридическото лице кандидат за лицензия “ФОКУС-НУНТИ”ООД. От тези документи и от последвала справка в съдебните регистри на фирмено отделение на Софийски градски съд става ясно следното: 1. ЛИХНИДА ООД вписано по фирмено дело № 9319/1995 е с регистриран предмет на дейност „рекламна дейност”. Със съдебно решение № 2 от 27.02.1996 г. дружеството е обявено в ликвидация, но производството по ликвидация не е приключило все още и юридическото лице не е заличено. С решение № 3 от 13.08.2007 г. по същото фирмено дело са вписани промени в предмета на дейност като е заличена „рекламна дейност”. 2. БУЛМАК-94 ООД вписано по фирмено дело № 8960/1994 е с регистриран предмет на дейност „рекламна дейност”. Със съдебно решение от 09.07.2004 г. дружеството е обявено в ликвидация, но производството по ликвидация не е приключило все още и юридическото лице не е заличено. С решение от 13.08.2007 г. по същото фирмено дело са вписани промени в предмета на дейност като е заличена „рекламна дейност”. 3. ЛИНК-М ООД (в ликвидация) е регистрирано по фирмено дело № 687/1995 в Благоевградски окръжен съд. С решение № 2650 от 08.08.2007 г. от предмета на дейност на дружеството е заличена „рекламна дейност”.
От гореописаното следва, че към момента на подаване на заявлението за участие в настоящия конкурс 029-97/14.05.2007г.- ,,Фокус Нунти” ООД, съдружник в юридическото лице кандидат ФОКУС НУНТИ ООД е бил съдружник и в три други юридически лица, с регистриран предмет на дейност „рекламна дейност”, с което е нарушен чл. 105, ал. 4 т. 7. Тази разпоредба предвижда, не могат да кандидатстват за издаване на лицензии юридически лица, в които има съдружници или акционери, които са съдружници или акционери и в юридически лица с регистриран предмет "рекламна дейност" или осъществяват рекламна дейност. На основание на така изложеното документите на кандидата ФОКУС НУНТИ ООД не следва да бъдат разгледани и същият не следва да бъде класиран в настоящия конкурс.

Съгласно разпоредбата на чл. 116в, ал. 1 от ЗРТ и в съответствие с приетия от СЕМ Правилник за съставяне на експертни комисии по реда на чл. 116в, ал. 1 от ЗРТ, Съветът за електронни медии чрез жребий, проведен на 21.05.2007 г., определи председател и състав на експертна комисия за провеждане на конкурса.
След преценка на представените от кандидатите документи, имайки предвид конкурсните изисквания, разпоредбите на ЗРТ, Стратегията за развитие на радио- и телевизионната дейност чрез наземно радиоразпръскване, приетите от СЕМ методически указания и индивидуалните оценки на всеки член на комисията, експертната комисия е изготвила доклад за своята работа, който съдържа окончателните комплексни оценки на всички кандидати, допуснати до участие в конкурса.
На основание на конкурсните документи, представени от всеки един кандидат, тяхното съдържание и съответствието им с нормите на ЗРТ и изискванията, посочени в конкурсните книжа; на критериите по чл. 116а, ал. 3 т. 6 от ЗРТ; на доклада на експертната комисия, определена с Решение № 138/21.05.2007г.(изменено с Решение №255 от 23.10.2007г.), назначена със Заповед № 83 / 21.05.2007 г.(изменена със заповед №138/23.10.2007г.) на председателя на СЕМ; както и на комплексната оценка за най-пълно удовлетворяване на конкурсните изисквания, формирана от:
– аргументираното представяне на мотивите за избора на заявения радиоформат и от степента на защитата на заявените цел, предназначение и очаквани резултати от реализацията на проекта в региона на гр. Самоков;
– съобразяването на избрания радиоформат със структурата и състава на регионалната аудитория в зоната на обслужване с цел обхващането на преобладаващ сегмент от нея;
– степента на насоченост на медийната комуникация – като структура и съдържание на радиопрограмата, към възможно най-широка регионална аудитория;
– заявените перспективни възможностите за задоволяване на очакванията и потребностите на слушателите от гр. Самоков като ползватели на услугата и поетите от кандидата програмни ангажименти за развитието на радиопрограмата;
– ефективността на представената организационно-творческа структура и плана за програмното осигуряване и реализацията на програмата, съобразно спецификата на избрания радиоформат;
– степента на професионалната аргументация, защитата и представянето на програмния проект, концепция, профил и схема на програмата;
– финансовата стабилност на кандидата;
– представения финансов план за развитие на радиопрограмата;
– представения бизнес план за осъществяване на дейността, поетите ангажименти за финансови инвестиции: за стартирането на радиопрограмата, в близкосрочна и средносрочна перспектива за финансовото осигуряване на развитието на услугата;
– заявените намерения за усвояване на пазарни дялове от реклама в регионалния пазар;
– качеството и професионалните стандарти за производството и осигуряването на радиопрограмата, представени в технологичния проект;
– качеството и професионалните стандарти, представени в предварителен технически проект за използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване;
– опита в осъществяването на радиодейност;
и на основание чл. 116в, ал. 2 от ЗРТ във връзка с чл. 32, ал. 1, т. 9, 14 и 15 от ЗРТ, СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ

РЕШИ:





І. КЛАСИРА кандидатите за лицензия, участвали в открития с Решение на СЕМ № 75/20.03.2007 г. конкурс за осъществяване на радиодейност чрез използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване на територията на град Самоков, област София за честота 99.4 МНz в следния ред:
1. ,,Алфа радио” ООД
2. ,,Радио Сити” ООД
3. Фондация ,,Радио Нова Европа”
4. ,,Метрорадио” ЕООД



При класирането на кандидатите, Съветът за електронни медии, в съответствие с разпоредбите на чл. 20, ал. 2 и чл 36, т. 5 на Закона за радиото и телевизията, се ръководеше и от интересите на обществото и защитата на интересите на слушателите с цел осигуряване възможност за ползвателите на радиоуслуги в зоната на обслужване да получат достъп до разнообразни радиоформати и програми. В тази връзка СЕМ взе предвид и мотивите за свое решение № 75/20.03.2007 г., конкретно: слушателската аудитория да получи достъп до нови и разнообразни радиопрограми и качествени радиоуслуги, както и радиочестотния спектър в зоната на обслужвене да бъде ефективно използван.


За класирането на ,,Алфа радио” ООД” на първо място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:

Програмната концепция на Алфа радио е отлично подготвена и впечатлява с оригинални идеи и сполучливи програмни решения. Основните програмни идеи се формулират след внимателен анализ на региона по отношение на неговата територия, население, поминък и медийна картина. Програмната идея, заложена чрез уникалния формат за три тематични сектора по 20 минути на всеки час с музикални произведения от един и същ вид, жанр, националност не е нова. С този оригинален формат Алфа спечели лицензии и в предишните конкурси за градовете Ямбол, Габрово, Монтана. Този формат се допълва и от половинчасови чисто разговорни модули, които основно ще разглеждат местни теми и проблеми. Програмната концепция има подчертано местна насоченост – редица предавания са пряко адресирани към града и региона. Тя има и подчертано българско звучене- повече от 40% от цялата музика ще е българска, а европейската музика ще заема 70% от общата музика. Програмата ще стартира в рамките на три месеца, а след пет месеца тя ще достигне своя пълен обем. Програмната схема и решения впечатляват с качество и орииналност .Много добре е разработена и структурата на радиодейността, както и професионалната квалификация на служителите. По отношение на редакционния статут не са представени разработени правилници за вътрешния ред и организацията на работата, рекламната дейност и др., което е недостатък на проекта..Финансовият план е много добър.Технологичният план е без забележки.Кандидатът Алфа радио има опит в създаването на радиопрограма и като продуцент на радиопредавания. Алфа радио е успешен проект в българската радиосреда.

За класирането на ,,Радио Сити” ООД” на второ място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:

Много добре разработена програмна концепция, която е адаптирана към конкретните потребности и нужди на населението в гр. Самоков. Форматът на програмата е CHR- хит радио, чиято целева аудитория се движи в твърде широки граници- от 14 до 45 г. Радиопрограмата е музикално- информационна, музиката и новините са нейните основни модули. Предвижда се около 20% българска музика, 35-40%- европейска музика, 10% местни новини от общия обем новини за деня, 5%- предавания с регионална тематика. Предвижда се създаването на местно студио в гр. Самоков, което ще позволи на програмата да бъде обърната повече към проблемите на града и региона. Известен недостатък на програмата е, че тя не разглежда възможностите, които предлага зимния туризъм, както и постоянното присъствие на туристи в града по време на зимния сезон. Би било добре , ако програмата включи в зимната си схема някои специализирани предавания, насочени именно към нашите и чуждите туристи, които са гости на града. Организационно- творческият план е направен много добре, радиопрограмата има ясна структура, основните позиции отговарят на необходимите професионални стандарти, представен е и правилник, който урежда вътрешния трудов ред. Не е обърнато достатъчно внимание на някои етични и нравствени норми, а също и на необходимостта от опазване на чистотата на българския език в отделните предавания, както и на грижата за децата и подрастващите.Финансовият план е добре направен. Дружеството има финансова стабилност. Техническият план е неясен и има объркване в посочените ефективни мощности


За класирането на ,, Фондация ,,Радио Нова Европа” на трето място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:

Много интересна програма със специализиран профил за рок музика със сериозно присъствие в нея на новини и информация. Програмната концепция е разработена професионално, тя е модерна, обърната е най-вече към младежките култури. Нейната таргет аудитория са слушателите във възрастта между 25 и 55 години, предимно мъжете. Една специализирана програма за рок музика ще представлява интерес не само за местната аудитория, живееща или пребиваваща в гр. Самоков, но и за чуждите туристи, голяма част от които са млади хора или в активна възраст. Широко са застъпени музикалните формати на мекия рок ( класик, поп, фолк, арт рок ) и твърдия рок ( алтернатив рок, пънк рок, глем рок, хеви метал ). Програмните намерения поставят специален акцент върху местните проблеми и най-вече върху местните новини, които ще бъдат не по- малко от 20% от общия обем на новините. Това успешно защитава необходимостта от развитие на местната радиокомуникация. Програмата дефинира и някои свои бъдещи обществени функции, свързани предимно с хората в неравностойно положение. Структурата и организацията на дейността са много ясно и професионално дефинирани и защитени, представен е и правилник за вътрешния трудов ред. Финансовият план е разработен на много добро равнище спрямо прозрачността на капитала и финансовата стабилност на дружеството, както и по отношение на бизнес-плана, който гарантира обезпечеността на проекта. Размерът на първоначалната инвестиция е 66 хил. лв. Технологичният план е без забележки. Фондация Радио Нова Европа има достатъчно натрупан опит в създаването на радиопрограма, както и като радиопродуцент. Тя има и друг медиен опит- в организирането и провеждането на многобройни концерти на наши и чужди изпълнители, както и много награди от престижни музикални форуми

За класирането на “Метрорадио” ЕООД”на четвърто място, Съветът за електронни медии взе предвид следното:


Програмната концепция за БГ радио съдържа динамични модули, кратки новини, издържани в новите тенденции в областта на радиокомуникацията. Българската музика е основен носещ панел на програмата, което усилва националния й характер и я прави конкурентноспособна на един регионален радиопазар. Същевременно програмната концепция не е в нужната степен адаптирана към нуждите и проблемите на региона, не се откроява нейния местен характер. В началото на концепцията се говори за гр. Ямбол, вероятно това е техническа грешка, но за жалост показва недотам сериозно отношение към този конкурс. Град Самоков и региона не се анализира подробно, не се открояват неговите особености и специфики. Програмната схема не предлага предавания, изцяло с местен характер, посветени само на проблемите на града и региона. Стартът на програмата се предвижда до един месец след получаване на лицензията, достигане на 50% от програмните намерения в срок до 3 месеца, а в пълен обем- не е посочено. Местните новини са само 10% от новините, което не изглежда достатъчно. Актуалните предавания с регионална тематика са 15%, което също не изглежда достатъчно. Организационно-творческият план е много добре разработен, ясна и добре композирана структура, отлична визия относно редакционния статут и професионалната квалификация на служителите. Представени са Правилник за вътрешния трудов ред и Правила за защита правата на потребителите.Финансовият план е добре разработен, дружеството е финансово стабилно, но не е ясен размерът на инвестицията за старта на новата програма по години. Дават се само приходите и разходите, и предимно рекламните постъпления.Технологичният план е в съответствие с необходимите изисквания. Метрорадио има успешен опит в създаването и разпространението на радиопрограма. БГ радио е успешен проект в българската радиосреда, за което говорят и високите рейтинги на програмата, отразени в различни социологически изследвания. Метрорадио има опит и като продуцент на радиопредавания, както и многобройни награди от различни фестивали




ІІ. ДА НЕ РАЗГЛЕДА ДОКУМЕНТИТЕ на кандидата ФОКУС НУНТИ ООД и същият да не бъде класиран в настоящия конкурс.

ІІІ. ДА ИЗДАДЕ ЛИЦЕНЗИЯ за осъществяване на радиодейност чрез използване на налични и/или изграждане, поддържане и използване на нови далекосъобщителни мрежи за наземно радиоразпръскване на територията на град Самоков, област София, за честота 99.4 MHz, на “Алфа радио” ООД, регистрирано по ф.д. 5389 от 1994 г. на Варненски окръжен съд, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул. “Мир” бл.6, ет.4 ап.10, Ид № 813160525, представлявано от Силвия стоянова Щумпф, за програма с наименование “Алфа радио-Самоков” и срок на действие на лицензията 15 години




ІV. КОМИСИЯТА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА СЪОБЩЕНИЯТА ДА ИЗДАДЕ разрешение за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс за осъществяване на електронни съобщения чрез налични и/или нови електронни съобщителни мрежи за наземно аналогово радиоразпръскване на територията на град Самоков, област София , за честота 99.4 MHz, на ,,Алфа радио” ООД, регистрирано по ф.д. 5389 от 1994 г. на Варненски окръжен съд, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул. “Мир” бл.6, ет.4 ап.10, Ид № 813160525, представлявано от Силвия Стоянова Щумпф


Решението да бъде връчено на всеки от кандидатите за лицензия, допуснати до участие в конкурса.
В 3-дневен срок от влизане в сила на решението, същото да се изпрати на Комисията за регулиране на съобщенията.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд чрез Съвета за електронни медии в 14-дневен срок от узнаването му.



МАРИЯ СТЕФАНОВА

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СЕМ