Становище

Начало » Актове на СЕМ » Становище
02 Юли 2009

СТАНОВИЩЕ

на Съвета за електронни медии


Относно: Прилагането на разпоредбите в Закона за здравето, свързани с рекламата на алкохолни напитки в радио- и телевизионни предавания


В изпълнение на своите правомощия и на основание чл.32 от ЗРТ Съветът за електронни медии прие следното:

1. Относно определенията за “алкохолни напитки” и “спиртни напитки”.

В §1, т.17 от ДР на ЗЗ законодателят определя като алкохолни напитки спиртните напитки, виното и бирата , с други думи - виното и бирата не са спиртни напитки..
Спиртните напитки, съгласно §1, т.18 от ДР на ЗЗ, са “течности, предназначени за консумация, които съдържат най-малко 15 обемни процента етилов алкохол”.
При съмнение относно определянето на дадена напитка като “спиртна”, радио- и телевизионните оператори биха могли да се използват освен обозначените на етикетите обемни проценти алкохол и допълнителни документи, удостоверяващи съдържанието на етилов алкохол в рекламираните по техните програми напитки.

2. Относно “пряката” и “непряката” реклама на алкохолни напитки по смисъла на Закона за здравето.

В чл.55, ал.1 от Закона за здравето се съдържа императивна забрана за пряка реклама на спиртни напитки. „Пряката реклама”, съгласно текста на § 1, т. 19 от ДР на ЗЗ, е “всяка форма на търговско послание, съобщение или препоръка, която цели популяризирането на алкохолните напитки и/или консумацията им, чрез използване на самите напитки или на действия, свързани с тяхното консумиране, производство и разпространение.”
В определението за пряка реклама в ЗЗ законодателят е включил всяка форма на търговско послание, съобщение или препоръка. Целта на пряката реклама е популяризирането както на самите алкохолни напитки, така и на тяхната консумация. Тази цел се осъществява посредством използване (показване) както на самите напитки (бутилки), така и на действия, свързани с тяхното консумиране, производство и разпространение.

В §1, т.20 от ДР на ЗЗ „непряката реклама” е определена като “всяка форма на търговско послание, съобщение, препоръка или действие, която използва име или фабрична марка на алкохолна напитка, както и име или фабрична марка на производител на алкохолни напитки върху продукти и стоки, които не са алкохолни напитки.”
При непряката реклама съответното послание, съобщение, препоръка или действие, не е необходимо да е насочено към популяризирането на съответната напитка или на консумацията й.
Законодателят използва термини като „име или фабрична марка на алкохолната напитка”, съотв. “на производителя”. Тъй като в ЗЗ липсва легална дефиниция на тези понятия, то те ще се тълкуват във връзка с разпоредбите относно марката на продукта или производителя (вкл. и неговата търговска марка) по смисъла на Закона за марките и географските означения.
Непряката реклама на спиртни напитки и рекламата на виното и бирата следва да отговарят на условията, посочени в чл. 55, ал. 2 от Закона за здравето.
Съгласно чл. 55, ал.3 от ЗЗ непряката реклама на спиртни напитки не може да бъде излъчвана преди 22.00 часа. По отношение на това изискване е допусната непълнота в закона, тъй като не е определено до колко часа може да бъде излъчвана непряката реклама на спиртни напитки. СЕМ счита, че тук следва по аналогия на правото да се приложи разпоредбата на чл.17, ал.3 от ЗРТ, т.е. непряката реклама на спиртни напитки може да се излъчва между 22,00 и 06,00 часа.

3. Относно спонсорирането на радио- и телевизионни предавания от производители на спиртни напитки

Всички посочени разпоредби в Закона за здравето разглеждат единствено и само рекламата на алкохолни продукти. По отношение спонсорството СЕМ ще прилага разпоредбите и ограниченията на ЗРТ.

Съветът за електронни медии ще следи за изпълнение на ограниченията, предвидени както в ЗРТ и в Закона за здравето, така и в действащото законодателство.